Litteratur og fortelling

Brygga på Grøtøya

tor 30. juni 2022

Meieriet bibliotek

Velkommen til foredrag om Schøningene på Grøtøya i Steigen ved Trond Lohne.

Gerhard Schønning var 17 år da han i 1739 dro fra Lofoten for å bli elev ved latinskolen i Trondheim. Bortsett fra at han var hjemom en tur sommeren 1742, kom han ikke tilbake til Nordland. På den tida satt tante Appalona Schøning på Grøtøya i Steigen.

i 1722 giftet Appalona Schøning seg med Oluf Hartvigsen som var sønn av presten på Steigen og drev handel og jektebruk på Grøtøya. Sammen fikk de 6 barn som alle tok navnet Schøning, og etter Appalona og Oluf, drev
Schøningene handel i 6 ytterligere generasjoner på Grøtøya.

Helt frem til 1923 da virksomheten ble rammet av konkurs, og etter den tid beholdt de Storgården som sommerhus i ytterligere 3 generasjoner frem til Lohne fikk lov til å overta i 2010. Appalona var altså væreierfrue på Grøtøya da nevøen dro til Trondheim i 1739 og da han var en tur hjemom i 1742.

Og siden Grøtøya ligger i Grøtøyleia som er siste stopp på ferden til Lofoten før man må krysse den fryktede Vestfjorden, er det all grunn til å tro at Gerhard Schøning var innom tanta si når han dro forbi.

Trond Lohne skal fortelle dere om Schøningene på Grøtøya, men han kan ikke fortelle historien om Schøningene uten å fortelle historien om tørrfisken.
Og han kan ikke fortelle historien om tørrfisken uten å fortelle historien om Norge.

Intet mer og intet mindre. Publikum er velkommen til å stille spørsmål, både under og etter foredraget. Det blir servert kaffe og noe å bite i etter foredraget.

Gratis inngang.