Til leseforslag

RomanarLegar
Bestill

Anbefaling

Autoriteter som faller, har alltid en viss appell.

Ida Hegazi Høyer er bitte litt vestvågøyværing, og vi kaller henne med stolthet i stemmen en venn av oss:) Det er alltid spennende å lese utgivelsene hennes; hun skriver godt, og vi heier på forfatterskapet. Denne gang har hun skrevet om en kirurg som er en.. i verste fall ganske typisk kirurg. Han ligner i alle fall mistenkelig på den (nesten) slemmeste stereotypien av en kirurg i mitt indre bibliotek. Henrik W møter mennesker, inkludert pasienter han ikke forstår seg helt på, men som han likevel takler på sitt vis. Så begynner det med ett å rakne både her og der. Romanen viser oss hvor sårbar situasjonen blir når et menneske som med jevne mellomrom holder andre menneskers liv i hånden, begynner å miste balansen. Eller har denne balansen i virkeligheten kun vært en vaklende illusjon?

Om boken

Ida Hegazi Høyers "Kirurgen" er en foruroligende innsideroman fra gastrokirurgisk avdeling, der vi møter den talentfulle kirurgen Henrik Wold. Med klinisk presisjon har han organisert livet sitt rundt jobben og karrieren, men når en niåring han har operert for en tilsynelatende udramatisk tilstand, utvikler uforklarlige komplikasjoner, begynner han for første gang i sitt profesjonelle liv å kjenne på et snev av usikkerhet. Samtidig begynner kjæresten hans å etterlyse forpliktelse på et nivå Henrik er ute av stand til å møte. Med et suverent blikk for menneskelig psykologi, med et alltid overraskende og assosiativt språk, og med et umiskjennelig blikk for det komiske, tar Høyer oss med på en to ukers utforbakke i Henrik Wolds liv. Hva skjer når fasaden begynner å slå sprekker? Når går kirurgens pragmatiske kynisme over i det destruktive? Og hva er egentlig et menneskeliv verdt?