Til leseforslag

Ungdom – Voksne

Merking

Fríða Ísberg2023

Dystopier RomanerEmpati – psykologi Folkeavstemning Framtidssamfunn Sorteringssamfunnet – etikk Reykjavik (Island)
Bestill

Anbefaling

Er du empatisk nok?

Som den framtidspessimisten jeg er, gikk jeg løs på denne romanen med stor interesse. Hvordan er det å leve i et samfunn der mennesker systematisk får tilbud om en test som belønnes med autorisasjon på at man er empatisk nok til å oppnå diverse goder og generelle tilganger? Det kommer muligens an på hvem du spør - de som er (merket) innenfor, eller de som fremdeles (og kanskje for alltid) er utenfor? Romanen viser hvordan nye systemer for validering kan snike seg innpå oss alle, slik at vi tilpasser oss etter våre egne interesser, og aldri tar til motmæle som fellesskap. Handlingen foregår på Island i relativt nær framtid. Og siden vi fortsatt befinner i oss et demokrati, skal det avholdes folkeavstemning, må vite - over hvorvidt empatitesten skal være "frivillig" eller obligatorisk..

Om boken

"Testen" er en revolusjon - psykologisk, teknologisk og politisk. Den fastslår hvorvidt man har anlegg for empati og medfølelse - eller for umoral og asosial oppførsel. Det opprinnelige målet er å kunne behandle farlige mennesker før de blir farlige, men snart brukes informasjonen langt bredere. Den som vil kan registrere resultatene sine i et offentlig, åpent register. Politikere begynner å smykke seg med beståttmerking, stadig flere bedrifter blir empatisertifiserte. Nabolag og borettslag begynner å reservere seg mot umerkede individer og noen begynner å snakke om testing i allerede i grunnskolen. Snart er det Islandske samfunnet, i romanen satt en gang i nær framtid, et samfunn i dyp splittelse. "Merking" er fortalt av fire stemmer. Læreren Vetur som rømmer fra en eks-kjæreste som strøk på testen, Eyja som får sparken fra et stort investeringsfirma fordi hun ikke bestod, psykologen Ólafur som kjemper for å gjøre testen obligatorisk for alle, og Tristan, ung aktivist som slåss for retten til ikke å bli testet.