Til arrangementer

Samtale, debatt og foredrag
For alle

Vi trenger å høre til

Hender som strekker seg mot hverandre

Gratis - ingen påmelding

Dato

tir 17. oktober 2023

Avholdes ikke i biblioteketStorsalen

Mental helse Vestvågøy

#lagplass

Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.

En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen? Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.

Meieriet bibliotek, Mental Helse Vestvågøy og Vestvågøy kommune inviterer også i år til felles markering av dagen. I år samles vi i Storsalen til et innholdsrikt program - og tar kaffen og kaka i bibliotekets lokaler etterpå. Programmet slippes etter hvert.Arrangementet er gratis og åpen for ALLE!

En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, som markeres over hele landet i uke 39-42 hvert år.

I 2022 var det 30 år siden Verdensdagen for psykisk helse ble opprettet 10. oktober som en internasjonal FN-dag for å fremme bevissthet om psykisk helse over hele verden. Dagen markeres i mer enn 150 land, på ulike måter. Se eksempler på markeringer i andre land i 2022.I Norge er Verdensdagen en nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, og blir markert av kommuner, skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og enkeltpersoner fra hele landet mellom uke 39-42 hvert år.

Kampanjen står på statsbudsjettet og Mental Helse har koordinert kampanjen siden 1992 på oppdrag fra Helsedirektoratet.