Til tjenester og tilbud

Kurs og læring

Melkeruta

Biblioteket rett på døra!

Ansatte ved Meieriet bibliotek med melkespann og kukostyme

Biblioteket er for alle, også for deg som for eksempel har vondt for å gå, ikke kommer deg noe sted, eller har angst for å ferdes blant folk. Én gang i måneden kjører Melkeruta ut bøker, blader og filmer til alle som trenger og ønsker det. Samtidig henter vi det du lånte sist, slik at du ikke behøver å bekymre deg for purringer.

Meieriet bibliotek har lenge hatt Melkeruta på tegnebrettet, og pandemien synliggjorde behovet ytterligere. En kort periode leverte vi bøker hjem til noen av dere som trengte det mest. Responsen var rørende og gav inspirasjon til å fortsette.

I 2021 søkte vi og fikk midler fra Nasjonalbiblioteket, og i mars 2022 startet vi opp med månedlige utkjøringer. Gratis, naturligvis! Per i dag har vi egne melkerutehyller på Leknes Bo- og service-senter og på Stamsund dagsenter. Disse byttes ut på hver runde.

Du trenger ikke å like melk for at Melkeruta skal stoppe hos deg;) Men du må foreta ei bestilling. Hvis du forteller oss litt om hva du aller helst liker å lese, kan vi finne og kjøre ut bøker til deg. Du kan naturligvis også be om konkrete titler: Om boka du ønsker er utlånt, velger vi gjerne ei som kan ligne til deg i mellomtida.

Er dette et tilbud du eller noen du kjenner har bruk for? Kontakt oss på

482 30 542 eller send epost til bibliotek@vestvagoy.kommune.no. Det går også an å sende ei melding på Facebook.

Melkeruta drives av oss på Meieriet bibliotek, med Vestvågøy frivilligsentral med på laget:) Spre ordet! Vi er på vei!