Thomas Horne // Kunsten å ikke kaste mat

Samtale, debatt og foredrag

Hva gjør du med maten som blir til overs?

Bilde av boken Kunsten å ikke kaste mat av Thomas Horne.

tor 26. januar 2023

Meieriet bibliotek - Storsalen

Meieriet bibliotek

Matsvinn er vår tids mest meningsløse klima- og miljøproblem. Om bare noen tiår vil ikke verden evne å produsere nok mat hvis vi fortsetter som nå. Hva gjør vi da? Vel, i det minste kan vi slutte med å kaste en tredel av all maten vi produserer. Ikke bare er det bra for klima og miljø, du kan også spare masse penger på det, særlig nå som matprisene fyker i været.

I dette foredraget får du lære mer om:
· Hvordan matsvinn påvirker klima og miljø
· Hva som teknisk sett skjer når de ulike matvarene blir gamle, og hva som er farlig og ikke
· Oppbevaring av mat for at den skal holde seg lengst mulig
· Hvordan vurdere holdbarheten med egne sanser, og gi blaffen i datostemplingen
· Hva du kan gjøre med råvarene dersom de blir stygge og ekle, men fortsatt kan brukes
· Og noen oppskrifter på velsmakende måltider tilberedt av mat du ellers ville ha kastet!

Om Thomas Horne:
Thomas Horne er forfatteren bak boka Kunsten å ikke kaste mat. Dette er en systematisk gjennomgang av hvordan du som forbruker kan bidra til å redusere verdens matkasting, ved å starte med deg selv.

Siden 2000 har Thomas gitt ut en rekke bøker om mat og drikke, lærebøker i samfunnsfag, bestselgeren Ølbrygging fra hånd til munn, og Den store klimaguiden som han fikk Brageprisen for i 2020. Thomas har også lang fartstid fra Amnesty International, Global Dignity og Flyktninghjelpen, der han har jobbet med menneskerettigheter, verdispørsmål og nødhjelp i mange av verdens verste krigssoner.