Samtale, debatt og foredrag

Gay på landet

Hvordan lever man som skeiv på bygda?

3 menn

Arrangementet krever billett

tor 15. juni 2023

Meieriet bibliotek - Meieriet bibliotek, 2. etasje

Meieriet kultursenter
Kjøp billett

Er byen homovennlig og bygda homofiendtlig? Må man til storbyen for å leve fritt? Er gjennomsiktige lokalsamfunn og bygdesladder et større problem for mennesker som på en eller annen måte bryter med rådende normer?

Vi skal i denne samtalen snakke om det å være skeiv på bygda. Små samfunn utenfor storbyen oppfattes gjerne som mindre mangfoldige, og som konservative når det gjelder kjønn, seksualitet og familieformer. Sitter vi fast i gamle normer, eller er noe i ferd med å skje med fremveksten av blant annet Pride-feiringer over hele landet?

Vi er så heldige å ha med oss tre vise menn denne kvelden. De har på hver sin måte erfart hvordan det er å være skeiv på bygda. Dette tar de med seg inn i samtalen - som ledes av vår egen Kristin Beyer Granhus.

Bård Nylund er 42 år gammel og bor i Oslo hvor han jobber som organisasjonssjef i LO. Tidligere har han vært leder i FRI, og i 2017 ga han ut boka HOMO sammen med Anette Trettebergstuen. Bård er født og oppvokst i Gjerstad, en liten sørlandskommune med 2500 innbyggere helt i begynnelsen av bibelbeltet. Han vet mye om hvordan det er å være både usynlig og selvlysende på et lite sted. Bård har tidligere gjestet Meieriet bibliotek og holdt foredrag om det å være skeiv, til fullsatt (pandemi-) sal. Det er en glede å ha ham tilbake.

Gisle Agledahl er en prisbelønnet journalist og programleder kjent for å dykke inn i de vanskeligste temaer. Han er født og oppvokst i Larvik. Siden dokumentarserien Jævla Homo på NRK har han fortsatt å jobbe med skeiv tematikk, blant annet gjennom Nasjonalmuseet-podcasten Brytning. Under pandemien flyttet han til bygda Fyresdal i Vest-Telemark der han arrangerte områdets første Pride-markering til stor ståhei - på godt og vondt. Gisle er for mange et kjent ansikt fra TV2-serien Bloggerne.

Vår egen Ole-Magnus Nordstrand er født og oppvokst på gårdsbruk i Borge. Stor interesse for hest, så mye av tiden går til det. Er ellers veldig mye i naturen og samler ny energi, mens tanker plasseres. Ole Magnus jobber i avlastningsbolig for barn og ungdom. Han er veldig glad i sin familie og sine venner, som han setter stor pris på, og verdsetter støtten og veiledningen de gir ham. Ole Magnus bodde i Lofoten frem til han var 20 år, og flyttet da sørover. Han gikk 2 år på folkehøgskole med sang, dans og teater på Skarnes, etterfulgt av 3 år på musikkteaterhøyskolen i Oslo. Flyttet hjem etter 6 år i Oslo.
Ole Magnus skjønte ganske tidlig i ungdommen at han var homofil, men synte det var vanskelig å være ærlig med seg selv, på grunn av mange år med mobbing. Oslo var stedet han skulle blomstre, og der ble han tryggere på seg selv. Det førte til at han kom ut av det såkalte skapet som 25 åring. Ole Magnus pratet mye om å være skeiv da han jobbet som miljøarbeider på Vest-Lofoten vgs. Dette ga mersmak til å hjelpe ungdom som trenger noen å snakke med.

Vi satser på en kveld med god energi, lavmælt men engasjerende. Det er salg fra bar. Ungdom under 18 år må være i følge med en voksen.

Billett: 150 kroner

Kredit bilde av Gisle Aglestad: Karoline Finnema